cartell de l'època

La II Guerra Mundial

 

 
cartell de l'època

Avaluació Inicial

  • Indica les característiques dels tres sistemes que hi convivien a Europa als anys trenta :

característiques

liberalisme

feixisme

comunisme

economia

 

 

 

societat

 

 

 

Estat

 

 

 

  • Defineix: reraguarda, camp de concentració, camp d'extermini, camp de refugiats, búnker.
  • Creus que la situació en què es trobava Europa permetia suposar que esclataria una altra guerra intereuropea?. Raona la resposta

"il.lustració" Estudieu la IIGM. Per l'estudi del desenvolupament del conflicte, aneu a http://historiaglobalonline.com/2009/05/la-segunda-guerra-mundial-origen-y-desarrollo/ i passeu el text (que també podeu llegir) fins arribar a un mapa com el que teniu més avall, on diu Descargar presentación multimedia aqui i cliqueu "aquí" per poder accedir a un ppt molt interessant sobre l'evolució de les operacions bèl.liques.

"il.lustració" Exercici

  1. Feu un esquema de les causes del conflicte mundial diferenciant les remotes de les immediates.Consulteu el següent pdf
  2. Expliqueu les aliances d'Alemanya.
  3. Feu un esquema de les fases de les operacions bèl.liques.
  4. Comenteu els que us sembli més significatiu dels cartells de més amunt.
  5. Comenteu la importància de la batalla de Stalingrad i del desembarcament de Normandia per al desenllaç de la guerra. .
  6. Què és l'ONU? Expliqueu com funciona (organismes, membres, funcions)
  7. Quin creus que és l'organisme més important? Raona la respsosta.
  8. Comenteu la taula següent:

      morts durant la II GM


    països

    Baixes militars

    Baixes civils

    URSS

    13600000

    7500000

    Polònia

        120000

    5300000

    Alemanya

      4000000

    3000000

    Japó

      2700000

      300000

    Itàlia

        300000

      100000

    França

        250000

      350000

    Gran bretanya

        326000

        62000

    USA

        300000

                0


  9. Comenteu el mapa següent:

mapa de la  II GM


Fotografies de les defenses de Normandia:

foto bunkers al llarg de les platges de Normandia defenses

 

Fortografies del dispositiu organitzat pel desembarcament  del dia D (el 6 de juny de 1944), realitzades durant la visita al Museo del Desembarco (Arromanches-les-Bains):

maqueta de l'interior d'un bunker maqueta 2

foto 1, maqueta del desembarcament a Normandia

desembarcament a Normandia, foto 2
maquetes del dispositiu pel desembarcament (es va crear un llac artificial amb pilons de formigó)

maqueta del desembarcament, foto 3

 

6. Anàlisis del text següent:                       

Berlín, 6.- El canciller Hitler ha hecho una oferta de paz al mundo. En su discurso ha afirmado que, de continuar la guerra actual, acabaría con la civilización europea. En sus palabras estaba viva la visión de Varsovia, capital de Polonia,  adonde viajó ayer el Führer y la contemplación de las ruinas, las cenizas aún calientes que ayer eran iglesias, bibliotecas, museos, fábricas, que dieron la medida de que si cuarenta y ocho horas de bombardeos habían destruido una ciudad de un millón de habitantes, cuarenta y ocho semanas podrían destruir Europa entera. Hitler ha expuesto lo que Alemania está dispuesta a ofrecer y a exigir, para evitar la continuidad de una guerra que no daría ni vencedores ni vencidos. Hitler pide la devolución de las colonias, solución al problema de las nacionalidades, arreglo del problema judío y limitación de los armamentos.       

                                                                                                              LA VANGUARDIA, 7 de octubre de 1939

  1. Feu un resum del text .           
  2. Quines condicions de pau proposa Hitler?.            
  3. A quins països proposa Hitler la pau? 
  4. Per què penseu que Hitler ofereix la pau?.           
  5. Expliqueu les causes de la guerra a què es refereix el text.     
  6. Seran aceptades les condicions de pau que corresponen al text?. Raoneu la resposta. 
  7. Quina solució final va decretar Hitler al "problema judío"?. Expliqueu per què van ser  perseguts els jueus.  
  8. Definiu: nacionalisme/ reraguarda                    
  9. Feu un esquema en claus de les fases de la guerra.
  10. Comenteu quines varen ser les conseqüències d'aquesta guerra. 

 

La rereguarda de la II G.M.
Els camps de concentració "Il.lustració" "il.lustració"

Llegeix  els textos  que tens a continuació:

Text 1                  

                    El 5 o 10% de la población, la élite, debe mandar, el resto debe obedecer y trabajar (...). La selección de la nueva aristocracia está asegurada por las SS (policia política del partido) eliminando a todos los inferiores biológico-raciales y por la eliminación de todos los adversarios políticos, aquellos que refutan el aceptar el Estado nacional-socialista. Este camino nos permitirá dictar a Europa la ley de Adolfo Hitler, y afirmar la verdadera comunidad de los pueblos, y, a su cabeza, Alemania.                                                                         
                                                                                                                                                     Declaraciones de un SS.


Text 2                   

                        Ana Frank era una chica alemana, hija del empresario Otto Frank, que pasó con su familia a Holanda, huyendo de los nazis. Había nacido en 1930. La situación volvió a agravarse cuando los alemanes invadieron Holanda en 1940; en julio de 1942 tuvieron que esconderse cuando las medidas antijudías se hicieron cada vez más severas. Su padre, su madre y su hermana se refugiaron en el anexo de una casa y más tarde se unieron a ellos un matrimonio y su hijo Peter, y otro señor. Delatados y descubiertos el 4 de agosto de 1944, fueron deportados al campo de concentración de Bergen-Belsen, donde Ana y su hermana Margot murieron de tifus en marzo de 1945. Qué podía hacer Ana en aquel pequeño círculo formado por ocho personas, escondidas en una casa para evitar que las detuviera la Gestapo? (policía secreta nazi). Otto Frank, el único superviviento del grupo de escondidos, regresó después de la guerra y encontró su Diario. Este Diario, en el que Ana describió la vida cotidiana de la casa de atrás, el aislamiento y el miedo a ser descubiertos, ha dado la vuelta al mundo. Aquí tienes un fragmento:

Anna Frank   

                                                                           Sábado, 1 de mayo de 1943

Querida Kitti:                                                                                                        
De vez en cuando pienso en la vida que llevamos y siempre llego a la misma conclusión. Si nos comparamos con los judíos que no se han ocultado, estamos en el paraiso. Más adelante, sin embargo, cuando las cosas hayan vuelto a su cauce normal y volvamos a disfrutar de nuestra casa confortable como antes, me acordaré de la situación a que nos vemos sometidos ahora.

Si vols saber més coses sobre Anna Frank pots clicar aquí


Text 3             

                "La economía tiene necesidad de un desarrollo sano y progresivo. Los numerosos partidos políticos luchaban entre sí en el más completo desorden (...) Quienes integramos la firma Krupp no somos idealistas, sino realistas. Teníamos la impresión de que Hitler nos ofrecería la posibilidad de un desarrollo auténtico.En esta lucha implacable por el pan y el poder, teníamos necesidad de ser guiados por una mano fuerte y dura: la de Hitler lo era. Tras los años transcurridos bajo su mando nos sentimos satisfechos".
                He dicho que ignoraba por completo el exterminio de los judíos y he añadido: "Cuando se compra un caballo, no se repara en ciertos defectos."

           Declaración de A. Krupp en el proceso de Nuremberg, doc. 10746, en Documents d'histoire vivante, dosier VII, ficha 15.


Qüestions:

  1. 1. Les idees que s'exposen en el text 1 es veuen reflexades en algun dels altres textos?. Raona la   resposta.
  2. a) Analitza  per què es considera la ideologia nazi com a racista.
    b) Què significa ser racista?.
  3. a) En el text 3, com justifica l'industrial Krupp el recolçament que va donar als nazis?.
    b)  A quina classe pertanyia Krupp?.
    c)  Creus que va ser acusat d'algun delicte?. Raona la resposta.
  4. a) Què significa l'última idea del text 3?.
    b) Explica el que sàpigues del procés de Nuremberg.
  5. Durant els primers anys, quines obligacions tenien els presoners dels camps de concentració?.
  6. a) Tenien algun dret?. 
    b) Ara, les persones que estan a la presó, tenen algun dret?. Raona-ho.
  7. Ana Frank era una noia alemanya. a) Es cert que uns alemanys la van enviar a un camp de concentració seguint una llei alemanya?. Raona la resposta..
    b) Tots els alemanys estaven d'acord amb aquestes lleis?. Si no era així, per què la majoria no es van oposar?.
    c). A quina classe social pertanyia la familia Frank?
  8. Penses que podria tornar a passar una situació semblant a la que es descriu als textos?. Penses que et podria passar a tu?.

 

 

"il.lustració" Exercici sobre La Resistència


                  Paral.lelament a la guerra als fronts, als països ocupats es va organitzar una guerra subterrània, duta a terme per tots aquells que no acceptaren la submissió a l'ordre alemany. És el que coneixem com a Resistència, partissans o maquis. A l'organització de la Resistència va contribuir-hi fonamentalment el sentiment patriótic humiliat, el refús ideològic de demòcrates i comunistes* de la ideologia nazi i, finalment, el treball forçós que va afavorir que molts, per tal de lliurar-se'n, s'unissin a la Resistència. La resistència es va organitzar en forma d'associacions clandestines que tenien com a missió boicotejar les instal.lacions i els serveis indispensables per als alemanys. La seva força residia en el suport que tenien de la població civil. Van dur a terme una sèrie de cops militars importants per a la victòria.

                                          (*) Els comunistes eren en molt llocs la majoria.

  1. a) Què era la Resistència?  b) Concreteu els països on es va organitzar. d) Com es deia  la
        zona on actuava?
  2. a)  Qui formava part de la Resistència?. b) Quin era el seu objectiu militar ?  c) Amb quines
        mesures es pretenia acabar amb la Resistència.?
  3. Indiqueu les causes que van influir en l'organització de la Resistència.
  4. Quina/es ideologia/es dominaven entre la Resistència?.
  5. Quin penses que era l'objectiu polític final dels components de la Resistència?
  6. Quines conseqüències immediates va tenir aquesta organització?
  7. Es van complir els objectius polítics dels membres de la Resistència?. Raoneu la resposta.
  8. Feu un resum del text.
  9. a) Quan entren en la II Guerra Mundial l'URRS, USA  i Japó?.
    b) Expliqueu les causes concretes que ho van determinar 
    c)Indiqueu els països amb qui estaven aliats.
    d) El sistema d'aliances entre els vencedors es mantindrà acabada la guerra? Raoneu la resposta.
  10. Definiu democràcia, comunisme

 

Els atacs a les ciutats i a la població civil
"il.lustració"

                                                                                     Extracte d'un discurs de Hitler  
          Cal partir del concepte que aquests pobles conquerits no tenen altre deure que servir-nos en el terreny econòmic (...). Per tal que es comprometin a enviar-nos els seus productes agrícoles i a treballar a les nostres mines i a  les nostres fàbriques procurarem (...) obrir múltiples llocs de venda on podran procurar-se els productes manufacturats que necessitin (...) . Els nostres comissaris tindran cura de vigilar i dirigir l'economia dels països conquerits.     
          (...) I, sobretot, de la idea dels nostres pedagogs, que tenen la mania  d'educar els pobles inferiors i la mística de l'escola obligatòria, ni parlar-ne. Tot allò que els russos, ucraïnesos, etc... puguin aprendre (encara que sols sigui llegir i escriure) acabaria tornar-se contra nosaltres. Un cervell il.luminat per algunes nocions d'Història arribaria a concebre algunes idees polítiques i això no ens afavoriria gens. El millor es instal.lar un altaveu a cada poble, donar algunes notícies a la població i sobretot distreure-la (...). La ràdio no els oferiria mai xerrades sobre el seu passat històric. No, música i més música (..)
La bogeria més gran que podriem fer seria distribuir armes en aquests territoris. (...) Així que res de milicies ni de policia indígena. Tan sols a nosaltres ens pertocarà el manteniment de la seguritat i de l'ordre als territoris que ocupem El servei d'armes solament serà obligatori pels  alemanys.
                                                                                                          l'11 d'abril de 1942

  1. Creus que tots els països imperialistes tenen objectius econòmics semblants?. Raona la resposta.
  2. Perquè es perillós l'estudi de la Història?.
  3. Creus que per distreure la població sotmesa s'afavoriria, per exemple,  el fotball?. Raona la resposta. Amb quina intenció?.
  4. Haurien de tenir exèrcit els països sotmesos?. Quina finalitat té un exèrcit nacional?. Qui el forma?.
  5. Creus que la possessió d'armes és una garantia per a la defensa de la pau mundial?. Raona la resposta.
  6. Quins són els objectius del moviments pacifistes?.

 

Dresden abans de la guerra   Dresden després de 1945 Dresden tras els bombargdeigs britànics

Observa les fotos anteriors sobre els efectes dels bombardeigs a la ciutat alemanya de Dresden al febrer de 1945  i llegeix el text següent:

Els bombardeigs sobre Alemanya

             Els bombardeigs sobre territori alemany es van iniciar a partir de 1942 i van se duts a terme, bàsicament, per l'aviació britànica. Ara bé, va ser el 1945 que els aliats van decidir dur a terme un atac aeri masiu per tal de forçar la rendició. El cas més dramàtic va ser el bombaredeig de la ciutat de Dresden. L'atac aeri va tenir lloc els dies 13, 14 i 15 de febrer de 1945 i va ser realitzat per 1.300 bombamders, que van llançar més de 3.500 tones de bombes. La ciutat va quedar totalment cremada i es calcula que hi van morir entre 140.000 i 200.000 persones més que a Hiroshima i Nagasaki plegades.

"Il.lustració"

  1. Era aquesta  la primera vegada que s'utilitza la força destructora de les bombes per forçar  la rendició?.
  2. a) Com es deia qui va decidir llançar la bomba atòmica sobre Hiroshima?.
    b) Quin càrreg tenia i amb quins arguments justifica la seva decisió?.
    c) Quin sistema polític hi havia a USA?.
    d) Et sembla que la Ciència contribueix al progrés de la humanitat?. Raona la resposta.
  3. Dos anys abans de morir, Albert Einstein va escriure: ‘Condemno totalment el recurs de la bomba atòmica contra el Japó, però no vaig poder fer res per impedir-lo’. Què té a veure aquest científic amb la bomba?
  4. Feu l'activitat sobre la pel.lícula Hiroshima. En tot cas, llegiu la informació del qüestionari.


                                              


Tornar al guió del T.10                    Tornar a l'Index de Quart d'ESO